توحید سلطانی، مدیر گروه تخصصی «پیشرفت» رسانه ملی در گفتوگو با قاب کوچک با اشاره به جایگاه این گروه در ساختار سند تحول رسانه ملی گفت: کارگروه پیشرفت با هدف پوشش ضعفهای گفتمانی و مضمونی در روایت پیشرفت، بهعنوان بازوی اندیشهورزی سازمان تعریف شده است. مأموریت ما همراهی با بخشهای مختلف رسانه در مضمونسازی هدفمند و روایتگری مطلوب ذیل گفتمان ایرانی_اسلامی است.
او افزود: تمرکز کارگروه بر دستاوردهایی است که اقتدار، خودباوری و توانمندی ایران را در سطح ملی و بینالمللی بازنمایی میکنند؛ از تولید واکسن و داروهای پیشرفته تا فناوریهای درمانی، پرتاب ماهواره و دستاوردهای دفاعی. اما پیش از ورود به عرصه روایتگری، رسانه باید خود را از نظر نرمافزاری و سختافزاری ارتقا دهد. در این راستا، تقویت گفتمان پیشرفت در سازمان و استفاده از فناوریهای جدید برنامهسازی اهمیت مضاعفی دارد. سلطانی با اشاره به اقدامات اجرایی گروه گفت: برنامه چالش مسابقه «خانه» یکی از تولیدات موفق ماست که فصل دوم آن از شبکه یک در حال پخش است. همچنین دهها طرح دیگر در قالبهای نمایشی، غیرنمایشی و همچنین آثار فیلر (کوتاه) طراحی و ارائه شدهاند. در کنار آن، جهت گفتمانسازی در حوزه پیشرفت، نشستهای نخبگانی و برنامههای بازدید از مراکز پیشرفت جهت تبیین موضوعات مختلف برگزار شده است.
او بهرهگیری از فناوریهای نوین را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: استفاده از تکنیکهای نوآورانه مثل بازیوارسازی و فرمهای تعاملی، روایت پیشرفت را برای مخاطب ملموستر و جذابتر میسازد. تجربه جهانی نیز نشان داده موفقترین تولیدات علمی بر پایه چنین نوآوریهایی شکل گرفتهاند.
مدیر گروه تخصصی «پیشرفت» رسانه ملی در ادامه از تعامل مستمر با نخبگان علمی و صنعتی خبر داد و گفت: کارگروه بستری برای پیوند رسانه ملی با نخبگان و پیشگامان پیشرفت کشور است که درطراحی برنامهها، مشاورههای تخصصی و نشستهای علمی کارگروه در سازمان نمود دارد. او نقش رسانه ملی در دیپلماسی علمی وفناوری را مهم ارزیابی کرد و افزود: در جنگ روایتها، رسانههای دشمن تصویری سیاه از ایران ارائه میدهند. رسانه ملی با بازنمایی موفق پیشرفتها، میتواند تصویر ایران پیشرو در علم و فناوری را به جهانیان نشان دهد و به ارتقای قدرت نرم کشور کمک کند.
سلطانی چشمانداز گروه را تبدیل شدن به بازوی راهبردی سازمان در روایت پیشرفتهای ایران عنوان کرد وگفت: هدف نهایی، ایجاد مرجعیت رسانه ملی در روایت پیشرفت و تقویت جایگاه و برند ایران در عرصه ملی و بینالمللی است.
مدیر گروه تخصصی «پیشرفت» رسانه ملی در پایان خواستار همکاری فعال نهادهای علمی، صنعتی و رسانهای با رسانه ملی شد و خاطرنشان کرد: تحقق روایتهای امیدآفرین از پیشرفتهای کشور، نیازمند تعامل مستمر و حمایت از طراحی و تولید برنامههای تخصصی در این عرصه است.